F-22 tema plati, laiko nedaug, o norisi sukurti daugiau - mažiau normalią apžvalgą, todėl rašysiu dalimis, kada pavyks pripulti...

Advanced Tactical Fighter (ATF) koncepcija pirmąkart suformuluota dar septyniasdešimtaisiais – ateities kovinė mašina įsivaizduota kaip smogimasis naikintuvas, ilgainiui galintis pakeisti F-4, F-105 ir F-111. Iki aštuoniasdešimtųjų buvo svarstomi gryno atakos, gryno viršenybės ore užkariavimo, dviejų skirtingų modelių šioms užduotims, arba vieno daugiafunkcinio naikintuvo variantai. Nuo 1980-ųjų kryptis pasisuko link viršenybės ore užkariavimo funkcijos – TSRS ėmėsi įgyvendinti savo laikui pažangius MiG-29 ir Su-27 projektus, o išaugusios JAV aviacijos žemės taikinių atakos galimybės, įskaitant ginkluotėn priimtą F117A stels naikintuvą, nulėmė, kad šios funkcijos vystymas imtas laikyti mažiau aktualiu.
Konkretūs F-22 kūrimo darbai prasidėjo 1981 metais. Karinės oro pajėgos planavo įsigyti 648 naikintuvus už 99 milijardus USD – tai turėjo būti brangiausias pirkinys JAV KOP istorijoje. Naujos mašinos kūrimu užsiėmė kompanijos Boeing, General Dynamics, Grumman, McDonnell Douglas, Northrop ir Rockwell.
1983 metais pradėtos konkuruojančios naujo variklio programos. Konkuruojančius paties naikintuvo pasiūlymus kompanijos pateikė 1985 m.
1986 metais paskelbti du nugalėtojai, turintys surinkti po 2 prototipus demonstraciniam etapui ir neskraidantį bandymų stendą - Lockheed su YF-22 ir Northrop su YF-23.
1986-87 metais vyko bandymai antžeminiuose bandymų stenduose, 1988 metais užsakyti du konkuruojantys varikliai - Pratt & Whitney YF119 ir General Electric YF120 (buvo sumontuota po vieną konkuruojantį variklį kiekviename iš konkuruojančių naikintuvų prototipų).
Dviems YF-22 prototipams pastatyti Lockheed susikooperavo su General Dynamics ir Boeing Military Airplanes.
1989 metais prasidėjo F-22 avionikos bandymai modifikuotame lėktuve Boeing 757.
1990 metais įvyko pirmieji abiejų prototipų skrydžiai – pirmas N22YF skrydis atliktas 1990 m. rugsėjo 29ą:
Pirmas kuro užpylimas ore – spalio 26ą.
Lapkričio 15ą skrydžio metu išbandytas valdomas variklių traukos vektorius. Lapkričio 28ą – demonstracinis trumpo nuotolio raketos AIM-9M Sidewinder paleidimas, gruodžio 20ą – vidutinio nuotolio raketos AIM-120A AMRAAM. Gruodžio 26ą pasiektas maksimalus Mach 1.8 greitis ir pirmąsyk istorijoje - viršgarsinis Mach 1.58 kreiserinis greitis.
Priminsiu, kad iš viso buvo pastatyti tik 2 YF-22 prototipai. Sulyginimui T-50 bandymų eiga – aprašiau šiam naikintuvui skirtoje temoje – įvertinkite patys...

Advanced Tactical Fighter (ATF) koncepcija pirmąkart suformuluota dar septyniasdešimtaisiais – ateities kovinė mašina įsivaizduota kaip smogimasis naikintuvas, ilgainiui galintis pakeisti F-4, F-105 ir F-111. Iki aštuoniasdešimtųjų buvo svarstomi gryno atakos, gryno viršenybės ore užkariavimo, dviejų skirtingų modelių šioms užduotims, arba vieno daugiafunkcinio naikintuvo variantai. Nuo 1980-ųjų kryptis pasisuko link viršenybės ore užkariavimo funkcijos – TSRS ėmėsi įgyvendinti savo laikui pažangius MiG-29 ir Su-27 projektus, o išaugusios JAV aviacijos žemės taikinių atakos galimybės, įskaitant ginkluotėn priimtą F117A stels naikintuvą, nulėmė, kad šios funkcijos vystymas imtas laikyti mažiau aktualiu.
Konkretūs F-22 kūrimo darbai prasidėjo 1981 metais. Karinės oro pajėgos planavo įsigyti 648 naikintuvus už 99 milijardus USD – tai turėjo būti brangiausias pirkinys JAV KOP istorijoje. Naujos mašinos kūrimu užsiėmė kompanijos Boeing, General Dynamics, Grumman, McDonnell Douglas, Northrop ir Rockwell.
1983 metais pradėtos konkuruojančios naujo variklio programos. Konkuruojančius paties naikintuvo pasiūlymus kompanijos pateikė 1985 m.
1986 metais paskelbti du nugalėtojai, turintys surinkti po 2 prototipus demonstraciniam etapui ir neskraidantį bandymų stendą - Lockheed su YF-22 ir Northrop su YF-23.
1986-87 metais vyko bandymai antžeminiuose bandymų stenduose, 1988 metais užsakyti du konkuruojantys varikliai - Pratt & Whitney YF119 ir General Electric YF120 (buvo sumontuota po vieną konkuruojantį variklį kiekviename iš konkuruojančių naikintuvų prototipų).
Dviems YF-22 prototipams pastatyti Lockheed susikooperavo su General Dynamics ir Boeing Military Airplanes.
1989 metais prasidėjo F-22 avionikos bandymai modifikuotame lėktuve Boeing 757.

1990 metais įvyko pirmieji abiejų prototipų skrydžiai – pirmas N22YF skrydis atliktas 1990 m. rugsėjo 29ą:
Pirmas kuro užpylimas ore – spalio 26ą.
Lapkričio 15ą skrydžio metu išbandytas valdomas variklių traukos vektorius. Lapkričio 28ą – demonstracinis trumpo nuotolio raketos AIM-9M Sidewinder paleidimas, gruodžio 20ą – vidutinio nuotolio raketos AIM-120A AMRAAM. Gruodžio 26ą pasiektas maksimalus Mach 1.8 greitis ir pirmąsyk istorijoje - viršgarsinis Mach 1.58 kreiserinis greitis.
Priminsiu, kad iš viso buvo pastatyti tik 2 YF-22 prototipai. Sulyginimui T-50 bandymų eiga – aprašiau šiam naikintuvui skirtoje temoje – įvertinkite patys...
Komentuoti