
Kylant įtampai tarp JAV ir Rusijos, bei Rusijai intensyviai naudojant aviaciją regionuose, kur susikerta jos ir JAV interesai, pakankamai įdomi Rusijos atsvara JAV penktos kartos naikintuvams F-22 ir F-35 – kuriamas bendras Rusijos-Indijos naikintuvas, šiuo metu žinomas kaip T-50, kurio apžvalgą dabar pabandysiu pateikti...
Pirmas bandymas sukurti 5 kartos naikintuvą, prasidėjęs dar 1983 metais pagal programą Многофункциональный истребитель, Rusijoje baigėsi MiG 1.44 ir S-37 prototipais, tiksliau kalbant, S-37 tebuvo atvirkštinio strėliškumo sparnų demonstratorius, analogiškas dar 1984 metais išbandytam Grumman X-29

X-29
ir, skirtingai nuo MiG 1.44, niekada nebuvo vertinamas kaip realaus naikintuvo prototipas. Kadangi MiG 1.44 projektas naujai Rusijos valstybei pasirodė pernelyg brangus ir pretenzingas, 1998 metais buvo skirta nauja užduotis 5 kartos naikintuvui sukurti. Tokiomis sąlygomis MiG šalia sunkiojo naikintuvo 1.44 pristatė ir lengvojo naikintuvo MiG 4.27 projektą. Savo ruožtu, už borto beatsiduriantis Suchoj konstruktorių biuras Rusijos KOP pristatė savo alternatyvų ''superprojektą'' Средний фронтовой истребитель, kurio esmė: abu - sunkusis ir lengvais MiG naikintuvai - gali būti pakeisti viena ‚vidutinės‘ klasės mašina, kuri viena pati gali atitikti visus keliamus reikalavimus, svoriu ir dydžiu būdama kažkur tarp Su-27 ir MiG-29.
1999 metais Suchoj oficialiai pradėjo naujo 5 kartos naikintuvo ПАК ФА (перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации) kūrimo darbus. Naikintuvas gavo indeksą И-21. 2002 metais Rusijos KOP nugalėtoju paskelbė Suchoj projektą ir ši įmonė tapo Rusijos naikintuvų rinkos monopolistu. 2004 metais valstybiniu lygiu patvirtintas naujos mašinos, savo išore ir pačia koncepcija atkartojančios amerikiečių naikintuvą F-22 Raptor, eskizas, o 2005 metais – techninis projektas.
Kadangi tuometinė Rusija neturėjo pakankamai finansinių resursų įgyvendinti projektą viena pati, 2007 metais oficialiai paskelbta apie 12 milijardų USD vertės Rusijos-Indijos projektą FGFA (Т-50УБ), kuris turėjo būti abiejų šalių finansuojamas lygiomis dalimis. Naikintuvus Indijos KOP suplanuota pradėti tiekti 2020 metais. Taip pat Indijos pusė pateikė savo techninius reikalavimus, tačiau pareiškė, kad galutinės kainos ir teisės į intelektualinę nuosavybę klausimai bus išspręsti vėliau.
Tais pačiais metais pranešta ir apie pirmojo T-50 prototipo gamybą. Pagrindinė naikintuvo surinkimo linija įrengta Konsomolske prie Amūro, Gagarino gamybiniame susivienijime. 2010 metais Rusijos ''Рособоронэкспорт'' ir Suchoj su Indijos kompanija Hindustan Aeronautics Limited pasirašė kontraktą dėl bendro Rusijos-Indijos naikintuvo eskizinio-techninio projekto rengimo. Pagrindiniai Rusijos ir Indijos variantų skirtumai buvo sąlygoti skirtingų naikintuvui skiriamų užduočių – rusams reikėjo gryno viršenybės ore naikintuvo kaip F-22 Raptor, indai pageidavo daugiau galimybių žemės taikiniams atakuoti, todėl nutarta sukurti ir Indijai skirtą dvivietę T-50 versiją. Iš viso Indija paskelbė planuojanti įsigyti 214 naikintuvų, iš jų 48 dviviečius.
Koks galėtų būti indiškas dvivietis (čia toks gražus fotošopas):

Programos eiga.
Informacija apie T-50 prototipus prieštaringa, todėl žemiau pateiktoj informacijoj galimi netikslumai, jei ką - informuokit, taisysiu. Taigi, egzistuoja šie T-50 prototipų variantai:
T-50-0. Tai – pirmasis, bandomasis neskraidantis variantas statiniams bandymams, kurio surinkimas baigtas 2008 metais.
T-50-KNS – stendas antžeminiams bandymams, surinktas kažkur 2010 metais.
T-50-1 – pirmas skraidantis egzempliorius. Jame buvo išbandytos naikintuvo manevrinės savybės ir maksimalūs atakos kampai. Surinkimas pradėtas 2007, baigtas – 2010 metais.
T-50-2 - surinkimas pradėtas 2009 m., pirmas skrydis -2011 metais. Šiame prototipe išbandytas kuro papildymas ore.
T-50-3 - pirmas skrydis 2011 metais.
T-50-4 - pirmas skrydis 2012 metais, jame išbandyta nauja elektroninė įranga.
T-50-5 - pirmas skrydis 2013 metais. 2014 birželio 10 d. prototipas iškilmingai sudegė Indijos delegacijai prieš akis – demonstracinio skydžio, tiksliau, nusileidimo metu užsidegė dešinysis variklis.

Nors savo laiku pasirodė pranešimas, kad lėktuvas buvo atstatytas T-50-6 sąskaita ir gavo indeksą Т-50-5Р, bet toli gražu ne faktas, kad tai teisybė. Šioje fotografijoje kažkuris iš pacientų (viršuje) matomas suvyniotas į drobulę.

T-50-6-1: šeštoji pirmo etapo mašina. Surinkta apie 2015 metus. Sudegus T-50-5 numeracija susimaišė, bet esmė išlieka: jau pradėjus konstrukcijos bandymus, paaiškėjo esminiai planerio konstrukcijos trūkumai. Svarbiausia – naikintuvo konstrukcija pasirodė per silpna. Per silpna reikalaujamoms techninėms charakteristikoms pasiekti, per silpna naujiems galingesniems varikliams. Todėl nutarta esamos konstrukcijos nebevystyti, o sukurti naują, tvirtesnę konstrukciją, pavadinant ją 2 etapo versija. T-50-6-1 tapo etaloniniu modeliu, pagal kurią pradėtas gaminti naujasis antro etapo variantas.
T-50-6-2: pirmoji antrojo etapo mašina, pastatyta jau pagal kitą konstrukcinę schemą.
T-50-7 - statinis II etapo modelis.
T-50-8– II etapo variantas, surinktas greičiausiai jau šiais metais.
T-50-9 – galimai surinktas šį spalį:
http://tvzvezda.ru/news/opk/content/...01333-cfwn.htm :
''Mинистерство обороны перешло к испытаниям авиационных средств поражения ПАК ФА, сообщил замминистра обороны Юрий Борисов, отвечая на вопрос корреспондента телеканала «Звезда».
«Девятый самолет ПАК ФА выходит из опытной партии. Мы перешли к комплексным испытаниям средств поражения, всего комплекса авионики, включая радиолокационную станцию. Испытания идут по графику. Особых нареканий нет. Летно-технические характеристики перспективного авиационного комплекса уже подтверждены, поэтому мы переходим к вопросу комплексного использования со всей запланированной номенклатурой авиационных средств поражения», – сказал замминистра обороны.''
Iš pranešimo lieka neaišku, ar turimas omeny T-50-9 ar tiesiog devintas naikintuvas iš jau surinktų.
Kiek aš suprantu, dabartiniai gamyklos pajėgumai vienu metu leidžia vykdyti 3 naikintuvų surinkimą įvairiose stadijose, todėl logiška būtų manyti, kad T-50-9 jau surinktas.
Komentuoti